سخنرانی استاد محمد حسین رحیمی
عاشورا: ملاکها و میزانها
به مناسبت ایام محرم سال ۱۳۹۶
درباره حرکت ابا عبد الله الحسین مطالب فراوانی گفته شده و هر کس از دریچه نگاه خود به این حادثه عظیم نگریسته و نامی را برای آن انتخاب کرده است.
نامهایی همچون قیام عاشورا، عبرتهای عاشورا؛ ریشه ها و انگیزه ها و پیامدهای عاشورا و...
در این گفتار سعی بر این است که از درون حوادث قبل حین و پس از عاشورا که به تفصیل در کتب تاریخ به آن پرداخته شده نگاهی تازه به این حرکت کرده و از دل این داستان ملاکهایی را به دست آورد که بتوان با آن چراغ راهی ساخت و در تاریکیها از آن بهره گرفت. و ترازویی به دست آورد که حق را با آن سنجید و باطل را شناسایی کرد.
جلسه اول
جلسه دوم
🏴 بررسی اوضاع دوران جاهلیت و ظهور پیامبر اسلام
جلسه سوم
🏴 بررسی وضعیت جهان اسلام پس از پیامبر اسلام
جلسه چهارم
🏴 ادامه بررسی وضعیت جهان اسلام بعد از پیامبر و
بررسی عملکرد کلیسا در قرون وسطی و پیامدهای رفتار مستبدانه اهالی کلیسا بر جهان غرب
جلسه پنجم
🏴 تطبیق وضعیت جهان صدر اسلام بر کلیسای قرون وسطی.
بیان آثار جایگزین کردن نظریه مصلحت به جای وحی.
جلسه ششم
🏴 مقدمه ای کوتاه از آیت الله امجد در مورد طهارت.
تاثیر اتفاقات صدر اسلام در سه روش دستیابی به دین،
روش مراجعه به ظواهر دینی؛ روش تعقل و استدلال وروش اخلاص در بندگی.
جلسه هفتم
🏴 بررسی وضعیت ابا عبدالله در زمان معاویه و
بیان اقدامات معاویه برای تحکیم سلطنت و محو کردن نام اهل بیت عصمت علیهم السلام.
جلسه هشتم
🏴 بررسی روش اخلاص در بندگی
با اينكه انسان خواه و ناخواه و به طور ضرورت و جبر، در مسير زندگى مخصوص خود، حقيقت عالم هستى را بالعيان درك خواهد نمود و بالاخره روزى فرا خواهد رسيد (معاد) كه هر گونه شبهه و شك از ادراك او رخت بر بندد، در عين حال براى انسان، يك راه اختيارى و اكتسابى نيز وجود دارد كه با پيمودن آن در همين نشأة دنيا، حقّ و حقيقت امر را كشف و مشاهده نمايد.اين راه، همان راه اخلاص در بندگى حق است.
جلسه نهم، روز تاسوعا
🏴 رابطه علم و عمل
جلسه دهم، روز عاشورا
🏴 بیان مراتب چهار گانه اسلام
مرتبه اول قبول ظواهر
مرتبه دوم تسلیم درمقابل بخش اعظم اعتقادات و اعمال تابعه آن
مرتبه سوم نتیجه مرتبه دوم انس با ایمان و تخلق به اخلاق الله
مرتبه چهارم محو استقلال جمیع اشیاء و مستقل دیدن حق تعالی؛ این مرتبه با پای سلوک قابل پیمودن نیست و نیاز به جذبه الهی دارد.